میلگرد

تفاوت انواع میلگرد صنعتی و ساختمانی بخش دوم

تفاوت میلگرد یا آرماتور ساختمانی با میلگرد صنعتی از جنبه های متفاوتی قابل بررسی است.

به منظور شناخت بیشتر تفاوت آرماتور صنعتی و ساختمانی، تفاوت آن ها را در ۷ دسته زیر به طور کامل بررسی می کنیم:

  1. شکل ظاهری
  2. کاربرد
  3. قطر و سایز
  4. ترکیب شیمیایی
  5. خواص مکانیکی
  6. قابلیت جوش پذیری
  7. قیمت

تفاوت انواع میلگرد صنعتی و ساختمانی

تفاوت میلگرد یا آرماتور ساختمانی با میلگرد صنعتی از جنبه های متفاوتی قابل بررسی است.

  1. شکل ظاهری

شکل ظاهری میلگردها، یکی از مشخصه های مهمی است که تعیین کننده نوع استاندارد می‍باشد. در حالت کلی این مقطع را می‍توان با توجه به شکل ظاهری، در دو نوع میلگرد آجدار و میلگرد ساده قرار داد. نوع آجدار میلگرد، دارای ناهمواری‍هایی بر روی سطح خود است که اصطلاحا به این ناهمواری‍ها، آج گفته می‍شود.

میلگرد ساده نیز به نوعی از این مقطع اطلاق می‍شود که دارای سطحی صاف و بدون هیچ گونه آج است. در بسیاری از کشورها در سراسر دنیا، استانداردهای مختلفی را برای تولید میلگردها در نظر می‍گیرند. استاندارد رایج در ایران، استاندارد ملی ایران و استاندارد روسی است.

مطابق با استاندارد روسی، این مقطع در 4 دسته کلی A1، A2، A3 و A4 قرار می‍گیرد. هر کدام از این انواع، از نظر شکل ظاهری، ترکیب شیمیایی و درنتیجه خواص مکانیکی، متفاوت هستند. به طوریکه از A1 تا A4، مقدار کربن در ترکیب شیمیایی آن‍ها افزایش یافته و به تبع آن، سختی نیز افزایش می‍یابد. توجه کنید که قیمت میلگرد در استانداردهای مختلف، متفاوت است.

میلگرد A1، از نوع ساده بوده و سه نوع دیگر، در دسته آجدار قرار دارند. میلگردهای صنعتی و ساختمانی در هر دو نوع میلگرد آجدار و میلگرد ساده تولید شده و در بازار موجود است. اما باید گفت که در صنعت، معمولا از نوع ساده این مقطع استفاده می‍شود و انواع آجدار، خصوصا دو نوع A2 و A3، اغلب مصارف ساختمانی دارند.

گاهی اوقات شاید در بازار به این مورد برخورد کرده باشید که حتی به میلگرد ساده ، میلگرد صنعتی و میلگردهای A2 و A3، میلگرد ساختمانی گفته می‍شود. میلگرد ساده مصارف کمی در ساختمان سازی دارد. اما نوع آجدار از این مقطع فولادی، به دلیل ایجاد چسبندگی بین آج‍ها و بتن، در سازه‌های بتنی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

  1. کاربرد

یکی دیگر از تفاوت های میلگرد صنعتی و ساختمانی در کاربرد آن هاست. تفاوت شکل ظاهری و خواص میلگردها باعث می شود کاربرد آن ها نیز متفاوت باشد. در ادامه کاربرد میلگرد در صنعت و ساختمان سازی را مقایسه می کنیم:

کاربرد میلگرد ساختمانی

عمده کاربرد میلگرد در ساختمان سازی برای استحکام بخشی به بتن است، زیرا بتن با وجود مقاومت فشاری بالایی که دارد، در برابر تنش های کششی و پیچشی ضعیف و شکننده است. به همین دلیل و از آنجا که میلگرد ساده نمی تواند پیوند خوبی با بتن برقرار کند، از انواع میلگردهای آجدار برای این منظور استفاده می شود. البته از میلگرد ساده نیز در ساختمان سازی و برای مواردی چون خاموت زنی استفاده می شود، اما مهم ترین کاربردهای میلگرد ساختمانی مربوط به میلگردهای آجدار است که در ادامه به صورت مختصر بیان می شود:

بهبود و افزایش مقاومت کششی و پیچشی بتن

استفاده برای مسلح کردن بتن و افزایش طول عمر سازه های بتنی

تقویت سازه در برابر تنش های محیطی مانند زلزله و آتش سوزی

تولید آرماتورهای تقویتی به منظور تقویت فونداسیون و سازه

همچنین میلگردهای آجدار علاوه بر ساختمان سازی، در استحکام و مقاومت سایر سازه های بتنی مانند پل های بتنی، ایستگاه اتوبوس و … نیز کاربرد دارند.

کاربرد میلگرد صنعتی

میلگرد ساده یا صنعتی به دلیل قابلیت خمکاری و جوشکاری مناسب تر نسبت به میلگردهای آجدار، در صنعت و بیشتر برای اتصالات استفاده می شود. از جمله کاربردهای میلگرد صنعتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت اتصالات صنعتی، تولید پیچ و مهره و …
  • ساخت اتصالات صنعت خودروسازی
  • تولید ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی
  1. قطر و سایز

سایز میلگرد (اندازه قطر اسمی هر میلگرد) و وزن یک متر طول میلگرد ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. هر چه سایز میلگرد بیشتر شود وزن آن نیز افزایش می یابد. انواع میلگردها در سایز ۵.۵ الی ۴۰ میلی متر تولید می شوند و معمولا میلگردهایی با سایز ۸ تا ۳۲ به عنوان میلگردهای ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند.

در صنعت نیز به دلیل کاربردهای گسترده تر میلگرد، از سایز متنوع تری استفاده می شود. به این صورت که میلگردهای صنعتی را می توان در سایزهای بیش از ۳۲ میلی‌ متر نیز تهیه کرد. در واقع میلگرد صنعتی در مقایسه با میلگرد ساختمانی قطر بیشتری دارد. همچنین وزن میلگردهای صنعتی نسبت به میلگرد ساختمانی بیشتر است.

  1. ترکیب شیمیایی

یکی دیگر از تفاوت‍های میلگرد صنعتی و ساختمانی مربوط به ترکیب شیمیایی آن‍ها است. همانطور که پیش از این نیز توضیح داده شد، میلگرد ساختمانی برخلاف نوع صنعتی، حوزه کاربرد وسیعی ندارد. به همین دلیل تنوع آلیاژی بالایی نیز برای آن در نظر گرفته نمی‍شود. این نوع میلگردها اغلب از آلیاژ St37 تولید می‌گردند.

از سوی دیگر میلگردهای صنعتی، به دلیل کاربردهای بسیار گسترده در صنایع مختلف، خواص متفاوت و متنوعی باید داشته باشند. بنابراین، مقدار عناصر آلیاژی و کربن موجود در آن‍ها در محدوده نسبتا وسیعی تغییر می‍کند تا خواص مورد نظر از آن فولاد به دست آید.

برخی از فولادهای مورد استفاده در تولید میلگردهای صنعتی شامل فولادهای عملیات حرارتی، فنر، انواع استیل بگیر، نگیر، نسوز و … می‍شود. هر کدام از این آلیاژها، دارای ویژگی‍های منحصر به فردی هستند که با توجه به نیاز، انتخاب می‍شوند.

  1. خواص مکانیکی

خواص مکانیکی میلگرد ، در دو نوع صنعتی و ساختمانی، بسته به نوع آلیاژ آن، متفاوت است. برخی از میلگردها ممکن است خواص مکانیکی بهتر و برخی خواص ضعیف تری داشته باشند. با توجه به نوع کاربرد، خواصی که از آن انتظار می‍رود نیز متفاوت خواهد بود.

خواص مکانیکی مورد انتظار از میلگردهای ساختمانی، معمولا به استحکام کششی و سختی آن مربوط می‍شود و میزان انعطاف پذیری و قابلیت خم شدن آن، کمتر مورد توجه است. اما در میلگردهای صنعتی، با توجه به طیف وسیعی از آلیاژها که در تولید آن مورد استفاده قرار می‍گیرند، ممکن است قابلیت ارائه خواصی چون استحکام بالا، انعطاف‍پذیری، قابلیت خم شدن مناسب و قابلیت ماشین‍کاری خوب را به طور همزمان داشته باشند. با توجه به نوع کاربرد، هر کدام از این مقاطع با خواص مورد نظر، مورد استفاده قرار می‍گیرند.

به عنوان مثال یکی از پرکاربردترین میلگردهای صنعتی، مقاطعی هستند که از قابلیت خمکاری مناسبی برخوردار باشند. درصد کربن و سایر عناصر آلیاژی موجود در فولاد‍ ها، تعیین کننده خواصی است که ارائه می‍دهند. اغلب در میلگردهای صنعتی، باید قابلیت خمکاری نیز وجود داشته باشد. بنابراین در درصدهای کربن متفاوت وجود دارند. خمکاری میلگرد از جمله خدماتی است توسط بازرگانی فولاد آیرومارت ارائه می‌شود.

  1. قابلیت جوش پذیری

جوشکاری مهم ترین روش اتصال میلگردها در صنایع است، به همین دلیل بالا بودن قابلیت جوش پذیری میلگرد از تفاوت های اصلی میلگردهای صنعتی و ساختمانی است. به ‌طور کلی هر چه جسم مورد نظر دارای سطح یک دست و صاف تری باشد، قابلیت جوشکاری آن نیز بیشتر است. در عین حال میلگردهای ساختمانی (میلگردهای آجدار) به دلیل سطح ناهموار و همین طور درصد کربن بیشتری که دارند، قابلیت جوش پذیری پایینی داشته و در صورت نیاز به جوشکاری، لازم است احتیاط های بسیاری در نظر گرفته شود.

  1. قیمت

برای خرید هر کالایی، قیمت، پارامتر بسیار مهمی است. در مورد میلگرد نیز این موضوع کاملا صدق می‌کند. از سوی دیگر، قیمت انواع میلگرد در بازار آهن آلات تحت تاثیر عوامل مختلفی تغییر می‌کند. عواملی مانند نوع میلگرد، جنس، سایز، میزان عرضه و تقاضا، نوسانات ارزی و وقایع سیاسی، بیشترین تاثیر را بر قیمت این مقطع دارند. هر کدام از این موارد می‌توانند به طور مستقیم یا غیر مستقیم، موجب ایجاد تغییراتی در قیمت این مقطع شوند. بنابراین، نیاز است تا به صورت روزانه استعلام قیمت صورت گیرد. برای استعلام قیمت روز انواع میلگرد می‌توانید به بخش قیمت محصولات در سایت مراجعه کنید.

قیمت میلگردهای صنعتی ، با توجه به اینکه کاربردهای خاص‌تری داشته و در بسیاری موارد به صورت سفارشی تولید می شوند، در مقایسه با میلگردهای ساختمانی، قیمت بالاتری دارند.

استعلام قیمت میلگرد

همانطور که پیش از این گفته شد، قیمت روز انواع میلگرد تحت تاثیر پارامترهای مختلف تغییر می‌کند. به همین دلیل استعلام قیمت میلگرد شرکت های فولاد آذربایجان ، مجتمع فولاد کویر ، فولاد مبارکه سپاهان و … از منابع معتبری چون شرکت بازرگانی آرتا فولاد مهر به خریداران کمک شایانی خواهد کرد. روزانه جدول قیمت این مقاطع در برندها، انواع و سایزهای مختلف، در سایت بروزرسانی می‌شود.

در صورت نیاز به مشاوره پیش از خرید و آگاهی از خدمات قابل ارائه شرکت آرتا فولاد مهر با شماره تلفن 53175-021 تماس بگیرید.

جمع بندی

از هر دو نوع میلگرد ساده و میلگرد آجدار می توان در ساختمان سازی و صنایع مختلف استفاده کرد، اما بیشترین کاربرد میلگردهای آجدار در ساختمان سازی و بیشترین کاربرد میلگرد ساده در صنایع است، به همین دلیل به میلگرد ساده، میلگرد صنعتی و به میلگردهای آجدار میلگرد ساختمانی نیز می گویند.

میلگرد صنعتی علاوه بر استحکام بالا دارای قابلیت انعطاف و جوش پذیری بیشتری نیست به میلگردهای ساختمانی است. خواص مکانیکی میلگردهای ساختمانی نیز بیشتر مربوط به استحکام بالا و پیوند مناسب آن ها با بتن است. از نظر قیمت میلگرد نیز میلگردهای صنعتی به دلیل کاربری خاص تر و تولید به صورت سفارشی، قیمت بالاتری نسبت به میلگردهای ساختمانی دارند.

نظرات شما عزیزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو مطالب
جدیدترین مطالب
عضویت در خبرنامه
سبد خرید