شرایط و نگهداری میلگرد در انبار بخش دوم

نگهداری و انبار نادرست مصالح ساختمانی و میلگرد یکی از دلایل زنگ زدگی و خرابی میلگردهای متنوع است. علاوه بر این موضوع وضعیت آب و هوایی شهری که قصد انبار میلگرد را دارید، می‌تواند در زنگ زدگی میلگرد شما تاثیر بگذارد. تمام این موارد باعث شده انبار میلگرد از اهمیت بالایی برخوردار باشد. قیمت میلگرد نیز بالا است به همین دلیل باید برای بالابردن طول عمر آن تمام تلاش خود را بکنید.

شرایط نگهداری انواع میلگرد در انبار

شرایط نگهداری و انبار کردن میلگرد گالوانیزه

میلگرد گالوانیزه با توجه به پوشش سطحی خود، به میزان ۴۰ درصد، از میلگردهای بدون پوشش، در برابر رطوبت و زنگ زدگی، عملکرد بهتری دارد. اگر در این موضوع بخواهیم میلگرد اپوکسی و میلگرد گالوانیزه را هم مقایسه کنیم، مجددا میتوان گفت که میلگرد گالوانیزه استحکام بیشتری در برابر خوردگی و زنگ زدگی از خود نشان میدهد. در واقع پوشش گالوانیزه میلگرد، سپری است که از فولاد محافظت میکند.

اما با این حال باید در نظر داشت که شرایط نگهداری و انبار میلگرد گالوانیزه هم مهم است و باید اصول آن رعایت شود که در این رابطه به چند نکته اشاره میکنیم:

  • در رابطه با جابجایی و حمل میلگردهای گالوانیزه و یا در هنگام تخلیه آنها، باید دقت عمل کافی را حفظ کرد تا میلگردها در حین حمل دچار آسیب و از بین رفتن پوشش گالوانیزه که نقش اصلی را در وظایف آنها بازی میکند، نشوند.
  • بهتر است در انبار یا محل نگهداری میلگردهای گالوانیزه، از تماس مستقیم آنها با دیگر میلگردهای موجود جلوگیری شود.
  • اگر میلگردها برای مدت طولانی در انبار، بر روی چوب نگهداری شوند، سبب آسیب دیدن و لکه شدن آنها میشود که برای جلوگیری از این اتفاق باید از نگهداری طولانی مدت میلگردها بر روی چوب، اجتناب شود.

شرایط نگهداری و انبار میلگرد سیاه یا میلگرد فولاد کربن

میلگرد سیاه که به آن میلگرد فولاد کربن هم اطلاق میشود، دارای شرایط نگهداری مخصوص به این نوع از میلگرد است که برای حفظ کیفیت آن باید به رعایت اصول آن پایبند بود. این اصول را به صورت زیر بیان میکنیم:

  • جابجایی و حمل اصولی و با احتیاط یکی از مواردی است که جهت حفظ کیفیت و جلوگیری از آسیب به این نوع از میلگرد باید به آن توجه کرد.
  • یی دیگر از شرایط نگهداری و انبار میلگرد سیاه، جلوگیری از تماس مستقیم آن با سطح زمین و استفاده از سکوهای مناسب برای این میلگرد است تا با سطح زمین برخورد مستقیم نداشته باشد.
  • چنانچه محیط انبار و نگهداری میلگرد، یک فضای باز است، حتما باید میلگردها را با ورق پلی اتیلن و یا ماده مناسب دیگری بپوشانید.

نکاتی مهم در انبار داری و نگهداری از میلگرد

  • میلگردها باید با فاصله از سطح زمین و روی سکو انبار شوند.
  • حداقل فاصله سکو از سطح زمین، ۱۵ سانتی متر در نظر گرفته شود.
  • سکوهای مورد استفاده در انبار میلگرد، نباید از جنس فلز باشند. به این منظور می‌توان از پالت های چوبی استفاده نمود.
  • یکی از عوامل تاثیرگذار در کاهش سرعت خوردگی میلگرد، استفاده از انبارهای مسقف به منظور کاهش رطوبت محل نگهداری است.
  • جهت جلوگیری از شکم دادن یا خم شدن میلگرد باید تکیه گاه مناسبی برای آن ها در نظر گرفته شود. به این منظور می توان تعداد پالت های چوبی را افزایش داد.
  • باید به منظور شناسایی و سامان دهی بهتر میلگردها، انتهای هر بندیل با رنگ های مختلف، رنگ آمیزی شود.
  • همچنین برای شناسایی راحت تر و سریع تر، باید تمام پلاک های نصب شده در انتهای هر بندیل که نشان دهنده اطلاعات میلگرد است، در یک سمت قرار گیرند.
  • در صورت نیاز به انبار طولانی مدت میلگرد، حتما آن ها را با سیمان پلاست رنگ آمیزی کنید تا از پوسته پوسته شدن و زنگ زدگی آن جلوگیری شود.
  • از تمیز بودن و عدم وجود گل و لای در انبار اطمینان حاصل کنید.

قفسه فولادی برای انبار میلگرد

یکی از راه‌هایی که امروزه برای انبار میلگرد و افزایش تاریخ مصرف این مقاطع استفاده می‌شود، ساخت قفسه‌های فولادی است. فقسه‌های فولادی علاوه بر آسان کردن نحوه انبار میلگرد، محافظت از این مقاطع را نیز امکان‌پذیر می‌کنند. در انتها استفاده از قفسه فولادی برای انبار میلگرد به آسان کردن پروسه جابه‌جایی نیز کمک می‌کند. از دیگر مزایای قفسه فولادی برای انبار میلگرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بالا بردن میلگرد از روی زمین. به این معنی که میلگرد در آب یا مواد دیگری که ممکن است باعث خراب شدن آن شود، قرار نمی ‌گیرد.
  • هر سطح از قفسه را می‌ توان برای ذخیره انواع مختلف میلگرد استفاده کرد. به این معنی که میلگردها را می‌ توان جدا نمود و به‌ راحتی قابل ‌شناسایی هستند.
  • این سیستم قفسه ‌بندی همچنین باعث می ‌شود بارگیری و تخلیه میلگرد آسان ‌تر و ایمن ‌تر گردد و به حمل ‌و نقل دستی کمتر احساس نیاز شود.
  • این سیستم قفسه ‌بندی، سایت ساخت ‌و ساز را کارآمدتر و ایمن ‌تر می‌ کند.

اگر کمی در نگهداری و انبار کردن محصولات صنعتی مثل میلگرد، اهتمام بورزیم و دقت بیشتری به خرج دهیم، می‌توان جلوی بسیاری از هزینه‌ها و خرج‌های اضافی در این حوزه را گرفت. نگهداری و انبار نادرست مصالح ساختمانی و میلگرد یکی از دلایل زنگ زدگی و خرابی میلگردهای متنوع است. علاوه بر این موضوع وضعیت آب و هوایی شهری که قصد انبار میلگرد را دارید، می‌تواند در زنگ زدگی میلگرد شما تاثیر بگذارد. تمام این موارد باعث شده انبار میلگرد از اهمیت بالایی برخوردار باشد. قیمت میلگرد نیز بالا است به همین دلیل باید برای بالابردن طول عمر آن تمام تلاش خود را بکنید.

در این مقاله سعی کردیم که شرایط نگهداری میلگرد و نکات مهم مرتبط با آن را برای شما شرح دهیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شود و خوشحال می‌شویم اگر نظر یا تجربه‌ خودتان در این زمینه را با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

شرکت آرتا فولاد مهر یکی از بزرگترین عرضه کنندگان محصولات شرکت فولاد آذربایجان در خدمت شما عزیزان می باشد تا با آرامش خاطر بهترین محصول را خریداری نمایید و تجربه خرید خوبی را به همراه داشته باشید.

نظرات شما عزیزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو مطالب
جدیدترین مطالب
عضویت در خبرنامه
سبد خرید