میلگرد

تفاوت انواع میلگرد صنعتی و ساختمانی بخش اول

از هر دو نوع میلگرد ساده و میلگرد آجدار می توان در ساختمان سازی و صنایع مختلف استفاده کرد، اما بیشترین کاربرد میلگردهای آجدار در ساختمان سازی و بیشترین کاربرد میلگرد ساده در صنایع است، به همین دلیل به میلگرد ساده، میلگرد صنعتی و به میلگردهای آجدار میلگرد ساختمانی نیز می گویند. میلگرد صنعتی علاوه بر استحکام بالا دارای قابلیت انعطاف و جوش پذیری بیشتری نیست به میلگردهای ساختمانی است. خواص مکانیکی میلگردهای ساختمانی نیز بیشتر مربوط به استحکام بالا و پیوند مناسب آن ها با بتن است. از نظر قیمت میلگرد نیز میلگردهای صنعتی به دلیل کاربری خاص تر و تولید به صورت سفارشی، قیمت بالاتری نسبت به میلگردهای ساختمانی دارند.

تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی

ساختمان‌های که امروز در شهرها و خیابان ها به چشم می‌خورند، با کمک متریال‌ها و مقاطع فولادی مانند میلگرد ساخته شده‌اند. در صنایع مختلف، استفاده از مقاطع مختلف فولادی اهمیت زیادی دارد. میلگرد، از مقاطع فولادی پر کاربرد به خصوص در ساختمان سازی محسوب می‍شود.

این محصولات، انواع مختلفی دارند و هرکدام برای کاربردهای خاصی استفاده می‌شوند؛ برخی از آن‌ها باید در ساختمان‌سازی استفاده شوند؛ برخی دیگر در صنایع مختلف!

اگر بخواهید بدانید که میلگرد چیست ، باید بگوییم که مقطعی طویل با سطح مقطع دایره‍ای شکل است که در انواع، استاندارد، سایز و جنس‍های مختلفی تولید و به بازار عرضه می‍گردد.

اما فکر می‌کنید تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی در چیست؟ در هر ساختمانی و یا هر پروژه‌ای صنعتی، از چه نوع آرماتوری استفاده می‌شود؟ در ادامه در مورد این موضوعات صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

کاربرد میلگرد

برخلاف تصور همگان کاربرد انواع میلگرد تنها به مصارف ساختمانی محدود نمی‌شود. اگر در صنایع مختلف دقیق شوید، شاهد کاربرد گسترده این استوانه فولادی خواهید بود. . به طور کلی بر اساس نوع کاربرد، این مقطع را می‍توان در دو نوع ساختمانی و صنعتی جای داد که قیمت میلگرد نیز متناسب با نوع مصرف، تغییر خواهد کرد.

کاربرد میلگرد در ساختمان سازی

علاوه بر صنعت که می‌تواند از حضور این نوع قطعه فولادی به نحو احسن استفاده کند، میلگردها در ساختمان‌سازی نیز به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ساختمان سازی، از میلگرد عمدتا برای استحکام بخشی به بتن استفاده می‍شود.

بتن به تنهایی دارای استحکام فشاری بسیار بالایی است اما در برخورد با نیروهای کششی، مقاومت بسیار پایینی را نشان می‍دهد. بنابراین در ساختمان‍ها به تنهایی نمی‍توان از بتن استفاده کرد چرا که ترد و شکننده بوده و مقاومت ساختمان را در مقابل تنش‍های اعمالی، کاهش می‍دهد. به منظور مقاوم سازی بتن، از میلگرد استفاده می‍شود که به آن بتن آرمه یا مسلح نیز می‍گویند.

میلگرد در صنایع مختلف چه کاربردهایی دارد؟

از میلگردها در صنایع مختلف استفاده می‌کنند؛ از جمله صنایعی که به خوبی قادرند از مزیت‌های این قطعه فولادی استفاده کرده و آن را به کار گیرند می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:
• تولید ماشین‌آلات کشاورزی
• تولید تجهیزات کشاورزی
• صنعت خودروسازی
• صنعت تولید پیچ و مهره و سایر اتصالات

میلگرد ساختمانی چیست؟ 

هر دو نوع میلگرد ساده و میلگرد آجدار در ساختمان سازی استفاده می شوند، اما به دلیل پیوند بهتر میلگرد با بتن و افزایش استحکام سازه، کاربرد میلگردهای آجدار بیشتر از میلگرد ساده است. به همین دلیل به انواع میلگرد آجدار، میلگرد ساختمانی گفته می شود.

به طور کلی میزان استفاده از انواع میلگرد در ساختمان سازی را می توان به صورت زیر بیان کرد:

  • میلگرد A1: استفاده کمتر به دلیل سختی کمتر، نداشتن آج و پیوند کمتر با بتن
  • میلگرد A2 و A3: بیشترین استفاده به دلیل سختی و استحکام بالا و اتصال مناسب با بتن
  • میلگرد A4: استفاده کمتر، با وجود استحکام بالا و بهبود خواص انعطاف و جوش پذیری

یکی از دلایل استفاده کم از میگرد A4 نسبت به دیگر میلگرد های آجدار، قیمت بالای آن است. به طور کلی قیمت میلگرد A4 کمی بالاتر از سایر میلگردهای آجدار و قیمت میلگرد A3 نیز در ابعاد مشابه، کمی بیشتر از میلگرد A2 می باشد، اما در کل تفاوت قابل ملاحظه ای میان قیمت دو میلگرد A2 و A3 وجود ندارد.

برای مقایسه قیمت روز انواع میلگرد می توانید به بخش لیست قیمت میلگرد مراجعه نمایید.

میلگرد صنعتی چیست؟

میلگرد ساده بیشترین استفاده در صنایع را دارد و از این رو به آن میلگرد صنعتی نیز گفته می شود. علاوه بر میلگرد ساده از انواع میلگرد آجدار نیز برای کاربردهای خاص در صنعت استفاده می شود، اما استفاده از آن ها بسیار محدود و کم است. میلگردهای صنعتی علاوه بر شکل بدون آج، بسته به محل استفاده، دارای جنس های مختلفی نیز هستند. به طور مثال میلگردهای جنس فولاد کربنی ساده برای تولید سیم خاردار و انواع توری استفاده می شوند.

از فولاد نرم برای میلگرد کلاف و میلگرد A36 برای نصب مخازن عظیم پتروشیمی استفاده می شود. مفتول نیز از میلگرد صنعتی با کمترین قطر و انعطاف ‌پذیری بالا ساخته می شود.

تولید کنندگان انواع میلگرد در کشور

تولیدکنندگان بسیاری در سراسر کشور هستند که انواع میلگرد را تولید می‍کنند از جمله شرکت هایی مانند فولاد آذربایجان ، فولاد مبارکه سپاهان و … بنابراین میلگردهایی با کیفیت‍های مختلف در بازار موجود است.

انتخاب بهترین کیفیت، متناسب با نوع کاربرد و خواصی که از آن انتظار می‍رود، قطعا نیازمند مشاوره و دریافت راهنمایی از متخصصانی است که در این حوزه فعالیت دارند. شرکت بازرگانی آرتا فولاد مهر ، با تکیه بر تجربه و دانش متخصصان و کارشناسان خود، همراه مطمئنی برای ارائه مشاوره خرید به شما است. و برای استعلام قیمت روز میلگرد میتوانید به بخش مورد نظر در سایت مراجعه فرمائید.

تفاوت انواع میلگرد صنعتی و ساختمانی

تفاوت میلگرد یا آرماتور ساختمانی با میلگرد صنعتی از جنبه های متفاوتی قابل بررسی است.

به منظور شناخت بیشتر تفاوت آرماتور صنعتی و ساختمانی، تفاوت آن ها را در ۷ دسته زیر به طور کامل بررسی می کنیم:

  1. شکل ظاهری
  2. کاربرد
  3. قطر و سایز
  4. ترکیب شیمیایی
  5. خواص مکانیکی
  6. قابلیت جوش پذیری
  7. قیمت

برای مشاهده ادامه این مقاله روی تفاوت انواع میلگرد صنعتی و ساختمانی بخش دوم کلیک نمائید.

نظرات شما عزیزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو مطالب
جدیدترین مطالب
عضویت در خبرنامه
سبد خرید